Ga naar pagina inhoud

Antwerp Pride, Het Roze Huis, Unia en Mister Gay Belgium willen een veilige(re) uitgaanssfeer in Antwerpen, los van seksuele voorkeur en/of genderidentiteit. Dat doen ze door horecazaken in Antwerpen op te roepen om deel te nemen aan hun gezamenlijk project ´Zaak Zonder Haat´. Hierbij engageren horecazaken zich om een e-learning te volgen, die hen handvatten geeft om een zaak te zijn waar geen plek is voor discriminatie en haat. Wanneer de desbetreffende zaak de e-learning heeft gevolgd, krijgen ze het street art-kunstwerkje van Brits kunstenaar Paul Harfleet op een zichtbare plek in hun zaak bevestigd, zodat bezoekers weten dat ze op een plek zijn waar geen ruimte is voor discriminatie en haat. Het project wordt ondersteund door stad Antwerpen en de lokale politie Antwerpen.

Viooltje
Kunstenaar Paul Harfleet ontwierp een speciaal viooltje, in het Engels een ´pansy´. Dit woord wordt ook als scheldwoord gebruikt voor LGBTQIA+ personen. Harfleet plantte de afgelopen jaren wereldwijd viooltjes op plekken waar er LGBQTIA+ gerelateerd geweld had plaatsgevonden. In navolging daarvan wordt het viooltje nu gebruikt om haatmisdrijven te voorkomen. Café´s en restaurants kunnen hiermee aantonen dat iedereen welkom is in hun zaak, wie je ook bent.

IDAHOT

Tijdens de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT) op 17 mei riepen de organisaties op om deel te nemen aan het project. Intussen schreven zich acht zaken in. Tegen de vijftiende editie van Antwerp Pride, dit jaar in augustus, zullen alle ingeschreven zaken de e-learning gevolgd hebben. De e-learning geeft basiskennis over geaardheid en gender. Maar de e-learning geeft ook praktische tips over hoe om te gaan met situaties waarbij het fout gaat. KliQ vzw, Lokale Politie Antwerpen en Unia ontwikkelden deze speciale training. Na het volgen van de e-learning, mag de desbetreffende horecazaak zich een ´zaak zonder haat´ noemen.

“Met het Zaak zonder Haat project reiken we de horeca in Antwerpen de hand. Dit mooie project dat we samen met alle partners vorig jaar hebben opgestart is een extra tool waarmee uitbaters een positief signaal kunnen geven aan hun (potentiële) klanten. Als je zelf nog zoekende bent in je identiteit en je weet niet of je ‘thuishoort’ in een café of je durft op een gezellige avond je partner niet even omhelzen omdat je schrik hebt van reacties in het restaurant, dan weet je binnenkort waar je welkom bent zonder enige schroom. Niet dat er vandaag noemenswaardige problemen zijn in de horeca, maar hiermee zetten we opnieuw stappen verder naar een veiligere, inclusievere stad waar iedereen zichzelf kan zijn,” sluit Bart Abeel, voorzitter van Antwerp Pride, af.